Trening uwagi słuchowej według metody prof. Alfreda Tomatisa- innowacja prowadzona w szkole i przedszkolu

Najważniejszym celem metody jest wspieranie funkcji słuchowych, co przekłada się na lepszą jakość uczenia się, poprawę koncentracji, zwiększenie kreatywności, poprawę zdolności językowych i komunikacyjnych- a co za tym idzie- poprawę jakości funkcjonowania społecznego.
Metoda ta cechuje się bardzo dużą skutecznością w terapii dzieci, które wykazują różne problemy szkolne, takie jak zaburzenia mowy, problemy z uwagą i utrzymaniem koncentracji czy też dysleksją. Metoda ta przynosi także zadawalające efekty w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu oraz z uczniami o zaburzonej koordynacji sensomotorycznej.
Metoda ta opiera się na słuchaniu dźwięków przy pomocy specjalnego urządzenia, tzw. "elektronicznego ucha", które jest modelem prawdziwego ucha ludzkiego- wspiera prawidłowe procesy odbierania dźwięków.
Ćwiczenia te mają za zadania stymulować centralny system nerwowy, a zwłaszcza korę mózgową, którą można określić jako centrum wszelkich procesów myślenia. Stymulowanie ucha zachodzi poprzez emisję dźwięków o zróżnicowanej częstotliwości.
To, że dziecko dobrze słyszy, nie jest równoznaczne z tym, że umie dobrze słuchać- osobno należy traktować uwagę słuchową. Uczeń może mieć trudności np. z prawidłową analizą dźwięków, ich selekcją, rozróżnianiem częstotliwości niskich i wysokich. W przypadku prawidłowego pisania i czytania istotne jest zdobycie umiejętności równoczesnego kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem. Zdarza się, że dzieciom z zaburzeniami słuchowymi towarzyszy nadpobudliwość psychoruchowa.
Opublikowano: 09 marca 2023 09:14
Kategoria: Trening uwagi słuchowej według metody prof. Alfreda Tomatisa
Trening uwagi słuchowej według metody prof. Alfreda Tomatisa
Wyświetleń: 103